Leiderschap

Heeft jouw team een Front Sight Focus?

By 4 februari 2016No Comments

Woensdagen zijn in de regel mijn vrije dagen. Nouja, vrij, dan heb ik papa-dag. Tegenwoordig zitten beide kinderen op school, dus de ochtend is inderdaad echt vrij. Naast dan een stuk te gaan hardlopen, vind ik het ook heerlijk om een stuk te gaan wandelen in het bos. Alleen. Even in alle rust mijn hoofd leeg maken. Telefoon op stil in de rugzak, flesje water mee en dan even twee uur “één” zijn met de natuur. En elke keer ben ik eigenlijk weer verrast wat de natuur ons kan leren, met slechts hele simpele dingen.

Kijk eens naar het volgende, voor velen waarschijnlijk herkenbaar, voorbeeld:

Focus op wat vóór je gebeurt

In het bos wandel je op hobbelige bospaden vol kuilen en wortels. Ze zijn bezaaid met bomen, uitstekende takken en andere ‘struikelblokken’. Focus je je alleen op je schoenen, dan is de kans groot dat je alsnog valt, want je ziet niet wat er aan komt. Je wordt dus verrast. Die ene tak, die ene wortel, die toch ietwat diepe plas water. Verleg je je focus te ver, dan zie je wel wat er aan komt, maar wat er letterlijk voor je voeten gebeurt, zie je niet. De kans dat je struikelt over een tak of wortel of dat je natte voeten krijgt, is alsnog heel groot omdat je ze niet zag. En achteraf terugkijken en bedenken wat is gebeurd, heeft ook niet zo veel zin. Die bult of natte voeten gaan er niet mee weg.

[tweetthis display_mode=”box” hidden_hashtags=”#leadership”]Verleg je focus te ver en je ziet niet wat voor je voeten gebeurt[/tweetthis]

En toch, op de een of andere manier, weet je je als wandelaar vrij snel aan te passen. Je verlegt je focus zodanig, dat je weet wat er voor je voeten gebeurt, maar dat je ook weet wat er aan komt. Als “vanzelf”. En zo wordt het onbewust een wisselwerking tussen handelen op korte termijn en handelen op middellange tot lange termijn.

De juiste mentaliteit: Front Sight Focus

Wil een team goed kunnen functioneren, dan is focussen essentieel. Focussen op het einddoel, op het (verwachte) eindresultaat. Het moet duidelijk zijn wat wordt verwacht. Maar de kracht zit in de mentaliteit van het team. In de vraag hoe zij gefocust zijn op het bereiken van dat einddoel. Want dat einddoel is over het algemeen niet van het ene op het andere moment behaald. Er moeten tussendoelen gesteld worden. Tussendoelen die uitdagend genoeg zijn om te halen, maar ook weer niet te ver weg liggen om onhaalbaar te worden. De wisselwerking tussen korte termijn doelen en middellange tot lange termijn doelen is cruciaal. Net als tijdens het wandelen.

[tweetthis display_mode=”box” hidden_hashtags=”#leadership”]Goed focussen vraagt om de juiste mentaliteit: Front Sight Focus[/tweetthis]

Deze mentaliteit noemen ze ook wel de “Front Sight Focus“. En die kent een paar hele belangrijke kenmerken:

  • Het team kijkt primair alleen vooruit. Achteruit kijken is alleen zinvol als je er van leert. De opgedane kennis en ervaring gebruikt het team om de volgende uitdaging te overwinnen;
  • Het team stelt zichzelf uitdagende, maar ook realistische doelen. Het einddoel is misschien heilig, maar daarvoor moet het team wel eerst een paar zaken doen. Het zijn deze zaken die de werkelijke uitdaging vormen en waar het team op moet focussen;
  • Het team accepteert wat op hun pad komt als een nieuwe uitdaging. Een nieuwe kans om te leren, ervaring op te doen en verder te gaan;

Voorwaarts met positive attitude

Het team gaat zo stap-voor-stap voorwaarts om uiteindelijk het einddoel te bereiken, op basis van een positieve kijk. Dit vraagt voorbereiding vooraf, maar zeker ook aanpassingsvermogen en flexibiliteit op weg naar het (tussen)doel. Want je kunt nog zo veel plannen, die ene boom of grote plas water die er gisteren niet lag, moet nu wel overwonnen worden. Met klagen daarover overwin je het obstakel niet en bereik je dus ook niet je (eind)doel. Met je blind te staren op de overkant, waarborg je geen droge voeten.

Dus stel jezelf eens de vraag: is jouw team altijd “Front Sight” focussed?

Bron afbeelding: http://fillyerhands.com/2011/06/22/lessons-learned-and-re-learned/